Dodge Avenger

Motorsport

The first-generation Dodge Avenger body style was widely used in the National Hot Rod Association, but came to the most prominence being driven by Darrell Alderman, and Scott Geoffrion, during their run from 1994–2000, as the celebrated Dodge Boys. The car was also used for the and incarnations of the International Race of Champions. Avenger sheet metal was also used on race cars by several ARCA race teams from 1995 to 2000.

The second-generation Dodge Avenger was used in the 2007 NASCAR Nextel Cup Season as the Car of Tomorrow model from Dodge. In 2008, the Dodge CoT was changed back to the Charger.

ЗРК Авенджер — американский мобильный зенитно-ракетный комплекс

«Авенджер» (Avenger) американский мобильный зенитно-ракетный комплекс в базовом варианте имеет две сборки из четырех направляющих для восьми зур «Стингер». Под правой сборкой размещается 12,7-мм пулемет. Стартовая масса ЗУР «Стингер» 10,1 кг, боевой части — 1 кг, дальность поражения целей 5,5 км, высота поражения целей 3,8 км. Специалисты корпорации-разработчика «Боинг» предлагают расширить спектр задач, решаемых данным ЗРК. Они исследуют возможность установки вместо одной из сборок других средств поражения целей.

B частности, западные военные СМИ сообщали, что были успешно проведены стрельбы противотанковыми управляемыми ракетами «Хеллфайр», которыеприменяются вертолетами армейской авиации. Проводились также полевые испытания машины с ПТУР «Джавелин». В настоящее время компания «Боинг» предлагает разместить на ЗРК «Авенджер» 25-мм автоматическую пушку «Бушмастер», высокознергетичекую лазерную установку, предназначенную в первую очередь для борьбы с БЛА, а также неуправляемые ракеты. Первоначально ЗРК «Авенджер» монтировался на шасси тактического автомобиля М 1097А2 Хамви, оснащенного восьмицилиндровым дизелем мощностью 160 л.с. (длина машины 4,8 м, ширина 2,2 м, высота 1,9 м, масса 2,67 T). В последних сериях в качестве базы дЛя ЗРК применяется автомобиль модификации М11113 с дизелем увеличенной мощности (190 л.с.), позволяющим развивать максимальную скорость движения по шоссе 113 км/ч.

Фото ЗРК «Авенджер»

Похожее

ЗРК С-350Е Витязь. Состав. Ракеты. Дальность поражения

ЗРПК Панцирь-С1. Вооружение. Стоимость. Дальность обнаружения

ЗРК С-75 Двина, Десна, Волхов. Состав. Ракеты. Далность поражения

ЗРК 2К12 КУБ. Дальность поражения. Скорость ракеты. Принцип работы

ЗРК С-200 Ангара, Вега, Дубна. Дальность поражения. Состав. Принцип работы

ЗСУ 2С6М Тунгуска-М. Дальность поражения. Ракеты. Состав. Размеры

ЗРК ОСА-АКМ. Дальность стрельбы. Ракеты. Состав. Размеры. Вес

ЗСУ-23-4 Шилка. Скорострельность. Вооружение. Размеры. Вес

ЗРК С-300ПМУ2 Фаворит. Дальность поражения. Состав. Ракеты

ЗРК Бук-М1-2. Дальность обнаружения и поражения. Ракеты. Возможности

ЗРК С-400 Триумф. Дальность поражения. Ракеты. Как работает

ПЗРК Верба. Дальность поражения. Ракета. Состав комплекса

ЗРК Сосна. Вооружение. Дальность поражения. Ракеты. Состав

ЗРК С-125 Нева (Печора) Дальность и высота поражения. Ракеты

ПЗРК 9К310 Игла-1. Дальность поражения. Вес. Возможности

ЗРК 9К35 Стрела-10. Дальность поражения. Модификации. Ракеты

ЗРК С-25 Беркут. Дальность и высота поражения. Ракеты

Морской ЗРК Кинжал. Дальность поражения. Состав. Ракеты. На каких кораблях устанавливается

Зенитная установка ЗСУ-57-2. Вооружение. Размеры. Бронирование

ЗРК 2К11 Круг. Дальность поражения. Модификации. Состав

Американский ЗРК Пэтриот. Дальность поражения. Состав. Ракеты

ЗРК 9К331 Тор-М1. Дальность поражения. Ракета. Принцип работы

КТПУ «Гибка» (3М-47) Дальность поражения. Ракеты. Принцип работы

ПЗРК 9К34 «Стрела-3»

«Оса-М» — корабельный зенитный ракетный комплекс

С-300В (9К81) — зенитно-ракетная система

9С482М7 (ПУ-12М7) — батарейный подвижной пункт управления

FIM-92А Стингер — американский ПЗРК

ПЗРК 9К32 «Стрела-2»

ЗРК «Авенджер» — американский мобильный зенитно-ракетный комплекс

МД-ПС — зенитно-ракетный комплекс

ЗРК М-1 «Волна» (4К90) — зенитно-ракетный комплекс корабельного базирования

ЗСУ-37 — зенитная самоходная установка

Total sales

Year U.S. Canada Mexico
2007 83,804 7,067 8,091
2008 61,963 8,525
2009 38,922 5,533 3,592
2010 50,923 3,495 3,690
2011 64,023 4,680 4,147
2012 96,890 4,858 3,748
2013 93,842 7,631 3,119
2014 51,705 488
2015 1,268 8
2016 45 N/A
Total 543,385 33,760 34,912
Sales Total 612,057

Safety

The 2008 to 2013 Avenger, also sold as the Chrysler Sebring from 2008 to 2010, and the Chrysler 200 from 2011 to 2013, receives an overall «Good» rating with no significant injuries. In the small overlap test, also conducted by the IIHS, the car received an overall «Acceptable» rating, due to marginal dummy kinematics and slight intrusion into the passenger compartment. In the side test, the Avenger earns a «Good» rating, however, rib fractures would be possible for the driver. In the roof strength evaluation, it earns a «Good» rating, as well as its head restraints and seats. The Avenger earned the «Top Safety Pick» award in 2010, 2011, 2012, 2014, and earned the «Top Safety Pick+» award for 2013.

Discontinuation

The discontinuation of the Dodge Avenger was announced by the automaker in early 2014, along with the end of the Chrysler 200 convertible model. The final 2014 model year Avengers were produced during first quarter 2014.

External links

« previous — Dodge road car timeline, international market, 1980s–present

Type 1980s 1990s 2000s 2010s
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7
Subcompact Omni Atos Atos
Charger Brisa Brisa i10 Vision
Challenger Verna Attitude Attitude Attitude
Colt Colt Colt Colt Forza
Arrow
Celeste
Compact Colt
Polara
Dart
Magnum Dart K Shadow Neon Neon Caliber Dart Neon
Aspen Aries 2000GTX SX 2.0 Trazo
SuperBee Magnum Magnum SRT-4
Mid-size Alpine Lancer
Dart E
Dart Spirit GTS
Mirada Dynasty Stratus Stratus Avenger
Diplomat Avenger
Full-size St. Regis Monaco Intrepid Intrepid Magnum
Charger Charger
Sports Stealth
Daytona SRT-10 Challenger
Conquest Viper Viper Viper Viper Viper
  • Canadian market
  • Mexican market
  • United States market
  • Australian market
  • Chinese market

« previous — Dodge road car timeline, United States market, 1980s–present

Type 1980s 1990s 2000s 2010s 2020s
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Subcompact
Colt Vista
Omni
Omni 024 Charger
Compact Shadow Neon Caliber Dart
Aspen Aries
Mid-size
Mirada Spirit
Dynasty
Diplomat
Full-size St. Regis Charger
Magnum
Sport compact Shelby Charger / GLH Shelby GLHS Shelby CSX SRT-4
Daytona
Sports Conquest Stealth
Supercar
  • Canadian timeline
  • Mexican timeline
  • International timeline
  • Australian timeline
  • Chinese timeline

« previous — Dodge road car timeline, Canadian market, 1980s–present

Type 1980s 1990s 2000s 2010s
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5
Subcompact Omni
Omni 024
Challenger
Arrow Charger
Compact Aspen Aries 2000GTX SRT-4 Dart
Daytona Shadow Neon SX 2.0 Caliber
Mid-size Avenger
Mirada Spirit Stratus
Diplomat
Full-size St. Regis Magnum
Charger [[Dodge Charger (LX/LD)# Second generation LD (2011–present)|Charger]]
Sports Stealth
  • American timeline
  • Mexican timeline
  • International timeline
  • Australian timeline
  • Chinese timeline

« previous — Dodge road car timeline, Mexican market, 1980s–present

Type 1980s 1990s 2000s 2010s
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Subcompact Atos Atos
i10 Vision
Verna Attitude Attitude Attitude
Compact Dart Dart K Neon Neon Caliber Dart Neon
SuperBee Magnum Magnum SRT-4
Mid-size Dart Dart E Stratus Stratus GTS
Avenger
Full-size Charger
Sports
  • Canadian timeline
  • American timeline
  • International timeline
  • Australian timeline
  • Chinese timeline

Dodge road car timeline, Australian and New Zealand market, 2006–present

Type 2000s 2010s
6 7 8 9 1 2 3 4 5
Compact Caliber
Mid-size Avenger
Mid-size crossover Journey
Compact SUV Nitro
  • Canadian timeline
  • Mexican timeline
  • International timeline
  • American timeline
  • Chinese timeline

Dodge Avenger Coupe 19952000

Dodge Avenger Coupe
Overview
Also called coupe
Production 1994–2000
Model years 1995–2000
Assembly Normal, Illinois, United States
Designer Daniel Sims (1991)
Body and chassis
Class Mid-sized sports car
Body style 2-door coupe
Layout Transverse front-engine, front-wheel drive
Platform Chrysler FJ platform
Related
Powertrain
Engine 2.0 L I4 (gasoline)2.5 L V6 (gasoline)
Transmission 5-speed manual4-speed Ultradrive 41TE automatic
Dimensions
Wheelbase 103.7 in (2,634 mm)
Length 190.2 in (4,831 mm) (1998–2000) 187.2 in (4,755 mm) (1994–97)
Width 69.1 in (1,755 mm) (1998–2000) 68.5 in (1,740 mm) (1994–97)
Height 53.0 in (1,346 mm) (1998–2000) 51 in (1,295 mm) (1994–97)
Chronology
Predecessor Dodge Stealth, Dodge Daytona
Successor Dodge Stratus coupe

Rear view

Introduced as a two-door coupe in North America, the Dodge Avenger was built from 1994 to 2000 in a similar size and price class as the Dodge Daytona, which was discontinued in 1993. The Avenger, along with the similar Chrysler Sebring coupe, was built by Diamond Star Motors (DSM), a joint venture between Chrysler Corporation and Mitsubishi Motors, on a version of the Mitsubishi Galant platform (which also spawned the similar Mitsubishi Eclipse). Chrysler sold its equity stake to Mitsubishi in 1993, and Diamond-Star Motors was renamed to Mitsubishi Motors Manufacturing America (MMMA) on July 1, 1995. .Avengers and Sebring coupes built from 1994 to 1996 both have DSM markings in their engine compartments.

The Avenger was built on a 103.7 in (2,634 mm) wheelbase and used either a 2.0 L inline-four engine (the Chrysler 420A) or a Mitsubishi-designed . The four-cylinder was coupled to either a five-speed manual transmission, shared with the Mitsubishi Eclipse and Eagle Talon, or a four-speed automatic. The V6 engine was only available with the A604 automatic transmission. The Avengers featured a fully independent double wishbone suspension and variable speed rack and pinion steering.

Changes

Anti-lock braking system was used in all ES models to 1999. In 1997, the front fascia, trunklid, and rear bumper were changed; 16-inch wheels were standard, and the license plate was moved from the decklid to the rear bumper. In 2000, the V6 and automatic transmission combination was made standard on all Avengers, and ABS was made an «option» for ES models. The four-cylinder engine was dropped for 2000.

Trims

  • 1995–2000 — «Highline» base model (V6 among other options made standard in 2000)
  • 1995–2000 — ES

From 1997, a «Sport Appearance Package» was made available on Base model. This package included 16″ wheels, a deck lid spoiler, along with other standard and optional features.

Timeline
Year Event
MY 1995 Initial introduction — replaces the Daytona. A DOHC 16-valve 2.0 L I4 engine (140 hp, 130 lb⋅ft (176 N⋅m) of torque) is standard. A SOHC 24-valve 2.5 L V6 engine and an automatic transmission (155 hp, 160 lb⋅ft (217 N⋅m) of torque) are made optional on the ES. Fog lamps and ABS are also optional on the ES.
1996 Power and torque ratings for the V6 are increased (163 horsepower, 170 lb⋅ft (230 N⋅m). torque), ES Coupes had new seat fabric.
1997 Sport model introduced (in addition to the base and ES). The Avenger Sport package consisted of exclusive 16-inch aluminum wheels and a body-color spoiler. New front and rear fascias are added. Added a body-color rear spoiler, P215/50HR17 tires, and 17-inch cast aluminum wheels for the ES. The V6 is also standard for the ES, as well as rear disc brakes.
1998 An on-board recycling vapor recovery system, cafe latte exterior color and a black and gray interior color combination are added.
1999 Next generation driver and front passenger airbags are added, as well as a new exterior color: Shark Blue. The V6 engine and automatic transmission are standard on all models in mid-year, as well as several options.
2000 Last year for the Avenger. The V6 with automatic drive train are standard. ABS an option on ES models. Gained a number of standard features that had previously been optional, including power windows and locks. Base models added cruise control and 4-wheel disc brakes. ES coupes now come with standard leather upholstery, keyless remote entry, and a power driver’s seat.

Never a high selling vehicle, in 2000 the Avenger was discontinued and replaced by the Dodge Stratus coupe for 2001. This model was also made at the former Diamond Star plant by Mitsubishi, using the Eclipse platform and architecture, though the Stratus sedan was engineered and built by Chrysler.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Adblock
detector